Wednesday, October 6, 2010

Syukur padaMu Ya Allah.....

Di hening petang ini.....Aku bangun dr tidur untuk mandi dan solat Asar....Sudah hampir 4 hari aku tidak sihat disebabkan serangan kuman rentetan dr sakit yg lepas...Namun ku gagahkan juga diri ini untuk melawan penyakit ini....Aku tahu ini dugaan buatku..

Aku bersyukur kerana Allah masih sayangkan hambaNya ini.... Diberinya dugaan ini untuk menguji kesabaran dan keimananku sbg hambaNya...

Ya Allah...jika ini dugaan yang Kau berikan kepadaku...dan Kau inginkan aku untuk lebih dekat kepadaMu....aku bersyukur kepadaMu Ya Allah...moga Kau berikan kekuatan dan kesabaran kepadaku untuk menghadapinya....Ameen..

Bangun dari tidur yang tidak lena...aku rasa amat perit tekak dan gusi belakangku...Namun aku gagahkan diri untuk mandi...Usai aku mandi...sebelum menunaikan solat Asar...terdetik di hatiku.... "Apakah yg aku alami ini buatan org? atau ini memang dugaan buatku ? " ..... apapun aku tekadkan di hati.... sambil membisik sendirian... "Allah Maha Mengetahui akan apa yg berlaku kepadaku....Semoga Allah berikan petunjuk kepadaku dan menyembuhkan sakit yg aku alami ini"....

Aku terus menunaikan solat.....Apabila aku sujud pada rakaat pertama...Aku terasa satu kelainan yg berbeza daripada solat yg selama 4 hari aku tidak sihat...Dalam sujud pertama itu, aku berasa tidak sakit seperti yg aku alami selama 4 hr sebelum ini dalam solatku... Sakitnya berkurangan...

Kemudian..aku meneruskan solat dan sujud2 yg seterusnya sehingga aku selesai solat....Dalam hatiku .....aku tidak sabar untuk mengucapkan syukur kepada Allah s.w.t.....

Selesai salam kedua....hatiku sebak.....dalam kegembiraan... tidak disangka...air mataku berlinangan membasahi kelopak mataku.... terharu yang tidak terucap oleh kata2.... aku terus mengucapkan syukur kepada Allah kerana aku sudah berasa lega dr sakit yg aku alami...Air mata yg menemaniku petang itu adalah air mata keharuan dan kegembiraan serta kesyukuran kerana Allah mendengar rintihan hatiku....

Beban sakit yg aku alami sudah semakin berkurang...
"Terima Kasih Ya Allah.......aku berharap aku sentiasa menjadi hambaMu yang bersyukur...."

Keajaiban ini amat aku syukuri....dan aku lebih yakin ..... bahawa Allah itu Maha Mendengar akan hambaNya...maka berdoalah...mohonlah kepada Allah dengan penuh rendah diri....Dia Maha Mendengar....

Selesai berdoa...aku membuka Al-Ma'thurat....hatiku bertambah sebak apabila membaca zikir-zikir di dalam Al-Ma'thurat beserta maksudnya....terasa terkesan di dalam hatiku maksud-maksud bacaan zikir itu.....

Daripada apa yg telah berlaku pada petang ini....aku cuba untuk membaiki diriku untuk lebih dekat dengan Allah....agar aku sentiasa dalam lindunganNya.....

Teringat aku akan pesan ustaz semasa sekolah dahulu....
"Mohonlah apa sahaja kepada Allah tidak kira sewaktu kamu senang mahupun susah......Allah lebih suka kepada HambaNya yang memohon kepadaNya dengan bersungguh-sungguh....Allah Maha Mendengar.....lagi Maha Mengetahui....."

dengan ini aku akhiri cerita ini dengan ucapan..... Alhamdulillah.....

No comments: